Röpülj páva-kör adás Somogyból
Röpülj páva-kör adás Somogyból
Három nap, három éjjel
Ha egy több napos tv-felvétel kellős közepébe csöppen az ember, akárcsak egy méhkasba települne. A hasonlatban még az is egyező, hogy látszólag itt is mindenki összevissza szaladgál. Persze csak látszólag; valójában nagyon is szervezetten, egyetlen céltól vezérelve: jó műsor szülessen. A Munkácsy gimnazisták nemigen ismertek volna az aulájukra a héten. A padlózatot kábelek borították, időnként a három kamerából egyet át-át-vezettek “a színen”. A bejárattal szemben a zenekar várt vezényszóra, másutt a díszleteket igazgatták. A karzaton is lámpák: izzasztóan pásztázták a nyüzsgő tömeget. Mígnem a zűrzavarban megszólalt az “úr” hangja, vagyis a rendezőé, hangszóróból mennydörögve: “Csendet kérünk és fegyelmet, indítunk“. És megkezdődött nemegyszer, de tíznél is többször a próbafelvétel. Hol az énekesek késtek egy-két pillanatot, hol a műsort színesítő anekdota nyúlt hosszabbra, és még sorolhatnánk. Csoda-e, ha az egyik szereplő odasomfordált ismerőséhez és fülébe súgta: hallod-e, kutya egy munka ez, inkább tíz sor répa a háztájiban!
Hangfelvétel (mágnesszalag) forrása: Mezey Béláné, Opper Lajosné
Digitalizálta és restaurálta: Jagados Roland
A több mint száztagú szereplőgárdának szokatlan volt ez az állandó készenlét, a mosolyogva újraismétlés. A hatvantagú stáb viszont hozzáedződött már az iramhoz. Most legutóbb is szinte három nap, három éjjel egyvégtében a somogyi pávakörösökről folyt a szó. Egyébként másfél éve őket hívják úgy: röpülj pávák. Azóta forgatják ugyanis változatlan összetételben és nagy ügyszeretettel a Röpülj páva-sorozat felvételeit. Balázs András, a műsorok rendezője, Baross Gábor zenei vezetője, Lengyelfy Miklós pedig a szerkesztője. A vezetőoperatőr Novákovics András, a gyártásvezető: Müller György. Ők nem látszanak a műsorokban. Éppen ezért lestük meg, hogyan is kerekedik ki ötleteik és kezük nyomán egy-egy adás.
Lengyelfy Miklós: — A somogyi már a hatodik pávakör-adásunk lesz, de ez a legnépesebb, ennyi embert még nem mozgattunk. Nyolc együttes jelentkezett Somogyországból a felhívásra, s ebből választottuk ki a gölleiek férfi és menyecskekórusát, a délszláv és a buzsáki együttest, valamint a szennai cigánylányokat.
— Hogyan történt a kiválogatás?
— Munkánk nem ezen a héten kezdődött. A csoportokat a Tegyünk többet Somogyért! művészeti szemle megyei bemutatóján megtekintettük. Aztán Baross Gáborral lementünk a községekbe, magnóra vettük az énekszámokat. Hazavittük, meghallgattuk, s kijelöltük nekik, melyeket kérjük a műsorba. Baross Gábor hangszerelésével kapták vissza, most szerdán pedig a felvétel előtt közvetlenül levittük a zenekarunkat és együtt próbáltak.
A pávakörökről havonta készítünk adást, egészen 1972 augusztusáig, az országos bemutatóig. Talán sikerül Somogyból később még egy összeállítást képernyőre vinnünk. Mindenesetre a megyét nagy kitüntetés érte, mert ez első a pávaműsorok közül, amelyiket az Intervízió is átvesz.
Az egyetlen látható “vezető”, a műsorok dirigense; Vass Lajos.
— A műsorban sok a szép dal. Például a gölleieké, a Meghalt a béres kezdetű. Ezt az Ormánságban is így ismerik. A legszebb népdal, amióta a pávakörök vannak. Új stílusa ellenére is tiszta pentaton. A dunántúli népdaltípusok közül sok variáns szerepel a gölleiek és buzsákiak csokrában. S valamennyien nagyon jól énekelnek. A göllei férfikar hangzása erősen emlékeztet a mezőkeresztesiekére. Ezek a kórusok megállták volna a helyüket a versenyben is.
A forgatást tegnap befejezték Kaposváron. A dalokat és táncokat holnap hallhatják, illetve tekinthetik meg a folklórt kedvelő nézők a televízióban.
B. Zs.
Forrás: Somogyi Néplap, 1971. május 15.